![komunikacja wizualna](https://ogrodkomunikacji.pl/wp-content/uploads/2021/11/ogrodkomunikacji8-1024x427.jpg)
Kolory marki często dobierane są przypadkowo, w pośpiechu. Tymczasem to one najsilniej zapadają w pamięć klientom i kontrahentom. Podobnie jak stonowana ogrodowa rabata i radosna łąka kwietna oddziałują na zmysły i budzą skojarzenia. Jak je wybrać, by były to skojarzenia najlepiej oddające istotę Twojej marki?
Dlaczego komunikacja wizualna jest ważna?
Większość z nas jest wzrokowcami. Nasz mózg kolory rozpoznaje dużo wcześniej niż litery. To spadek po odległych przodkach – o przeżyciu decydowała niegdyś umiejętność szybkiego dostrzeżenia i właściwego zinterpretowania koloru. Także dziś w dzieciństwie najpierw uczymy się kolorów (nawet jeśli nie potrafimy ich jeszcze nazwać), a dopiero później symboli graficznych. Dlatego kiedy klienci pytają mnie, czy przy ograniczonym budżecie warto zaczynać od logotypu, odpowiadam – warto zacząć od ustalenia kolorów marki.
I potem konsekwentnie się ich trzymać.
Łąka kwietna czy rabata monochromatyczna?
Zwolennicy konserwatywnego podejścia mówią: wybierz dwa, maksymalnie trzy kolory dla marki, najlepiej w klasycznym układzie. Monochromatyczna lub skomponowana z dwóch lub trzech uzupełniających się barw rabata jest elegancka, dopracowana. Tego typu kompozycje tworzą ogród do podziwiania. Trochę onieśmielają. Nawet jeśli nie powstały według projektu profesjonalnego architekta krajobrazu, to tworzą takie wrażenie.
Ale czy łąka kwietna również nie urzeka? Czy patrząc na nią nie masz ochoty położyć się w trawie i po prostu cieszyć słońcem, niebem, kolorami kwiatów? Może kojarzy Ci się z dzieciństwem i beztroskimi wakacjami u babci. A może z lentilkami. I może chciałbyś, żeby Twoja marka tak się właśnie kojarzyła – z lekkością, radością, dobrymi wspomnieniami i szczęściem płynącym z prostoty? Może sprzedajesz rzeczy codziennego użytku, mniej wyszukane, ale powszechne – jak polne kwiaty?
Ilu kolorów powinna używać marka?
Zgodnie z jedną z ogólnych zasad – im bardziej prestiżowa marka, tym mniej kolorów w komunikacji wizualnej powinna używać. Jako dwa biegunowe przykłady można podać Diora i Google. Pierwsza marka to ponadczasowy synonim elegancji i luksusu. Druga chce być postrzegana jako kumpel z sąsiedztwa, dostawca bezpłatnych, przyjaznych użytkownikowi narzędzi.
W kreacji graficznej jednak łamanie zasad jest mile widziane 😉 W marketingu również, choć z nieco mniejszą nonszalancją i ekspresją artystyczną. Nic nie stoi na przeszkodzie, by w komunikacji wizualnej używać wielu kolorów i zachować przy tym stonowany wizerunek marki ekskluzywnej.
Dla jednego z klientów zaprojektowaliśmy logo inspirowane łąką kwietną – kolorowe, ale harmonijne. Użycie wielu kolorów zostało „wymuszone” przez charakter działalności (sklep z zabawkami), jednak ze względu na wysoką jakość zabawek konieczne było stonowanie barw. W ten sposób jest lekko i radośnie, a jednocześnie – elegancko.
![](https://ogrodkomunikacji.pl/wp-content/uploads/2021/12/remaju_logo-300x120.png)
Jakie kolory wybrać dla swojej marki?
Najprościej rzecz ujmując: takie, które podobają się Tobie i Twojej grupie docelowej. Kolory będą towarzyszyć Ci każdego dnia, powinieneś czuć się z nimi dobrze. Z drugiej strony – mają budować pozytywne skojarzenia u Twoich klientów obecnych i przyszłych. Najtrudniejszą sztuką w tym wszystkim jest znaleźć taki kolor bądź kolory, które oddadzą sobą istotę Twojej marki.
Pewnym wsparciem może być tzw. psychologia koloru. W Internecie znajdziesz mnóstwo materiałów na ten temat. Treściwą ściągę masz poniżej.
![](https://ogrodkomunikacji.pl/wp-content/uploads/2021/12/psychologia_koloru.png)
Jak z pewnością zauważyłeś, poradniki operują najpopularniejszymi kolorami. A przecież istnieją jeszcze odcienie, tony, różne stopnie nasycenia, różne proporcje kolorów podstawowych… Fioletowy kolor skórki bakłażana jest zupełnie inny niż fioletowy kolor kwiatów wrzosu. Grafik patrząc na dowolny kolor, potrafi rozłożyć go na „czynniki pierwsze”, dzięki czemu sprawniej dobierze właściwy odcień, by uzyskać upragniony efekt psychologiczny.
Kilka kwestii technicznych
Pamiętaj, że kolor, który wybierzesz, nie będzie wyglądał identycznie na wydruku i online. To dlatego, że w obydwu przypadkach operujemy innymi przestrzeniami barw – dla druku CMYK, dla monitorów RGB. Z tego powodu korzystanie z nieprofesjonalnych kreatorów graficznych online do projektowania wizytówek czy ulotek może być przedsięwzięciem mocno ryzykownym.
Ten sam kolor będzie się różnił na wydruku w zależności od rodzaju papieru (różny stopień chłonności farby drukarskiej) oraz od rodzaju wykończenia i zastosowanych uszlachetnień. Lakier mocno podbija kolor, folia – zwłaszcza matowa – z kolei będzie oddziaływać tonująco.
Podobne rozbieżności widoczne będą w postaci cyfrowej. Na każdym urządzeniu ten sam kolor będzie wyglądał inaczej, w zależności od rodzaju matrycy, intensywności podświetlenia, stosowania filtrów chroniących wzrok.
![strategia marketingowa](https://ogrodkomunikacji.pl/wp-content/uploads/2021/11/ogrodkomunikacji1-1024x427.jpg)
Porozmawiajmy
Chcesz porozmawiać o tym, jakie kolory będą najlepsze dla Twojej marki?
Napisz, z przyjemnością pomogę!