Jaką strategię marketingową ma Twoja firma? Czy przypadkiem nie popełniasz błędów opisanych poniżej? Czy wiesz, jak napisać strategię marketingową, by przynosiła Ci realne korzyści?

Jak to robią drzewa?

Żołędzie i orzeszki bukowe należą do cenionych przez dziki i sarny przysmaków. Zawierają  bogactwo węglowodanów i substancji oleistych. Odżywiona nimi zwierzyna teoretycznie mogłaby rozmnażać się w dość komfortowych warunkach. Wzrastająca liczebność oznaczałaby coraz bardziej skrupulatne wyjadanie owocostanów drzew. W skrajnej sytuacji, w pewnym roku nie wyrosłoby żadne nowe drzewo, bo wszystkie nasiona skończyłyby w żołądkach leśnych czworonogów.

Buki i dęby zatem przyjęły dość ciekawą strategię. Zawiązują owoce mniej więcej co trzy lata. Co ciekawe, wygląda to tak, jakby się umawiały. Na danym terenie albo nie owocuje żadne drzewo, albo owocują wszystkie naraz. Zwierzęta przegłodzone w latach „chudych” są mniej odporne na zimowe mrozy, mają też mniej potomstwa. Pogłowie spada. Dzięki temu w roku, w którym drzewa wysypują dookoła całą obfitość nasion, istnieje o wiele większe prawdopodobieństwo, że przynajmniej część z nich wykiełkuje.

Podczas następnego letniego spaceru po lesie dobrze się rozejrzyjcie. Jeśli nie dostrzeżecie na gałęziach bukwi i żołędzi, będzie to niechybny znak, że drzewa realizują swoją strategię przeżycia.

Dlaczego Twoja firma potrzebuje strategii marketingowej?

To jedna z najczęstszych bolączek firm, nie tylko tych najmniejszych. Brak strategii marketingowej.

Bywa tak, że cała wizja rozwoju sprowadza się do zdania „chcę zarabiać pieniądze”. Każdy chce. Ty musisz wiedzieć coś więcej, żeby stabilnie się rozwijać. Musisz wiedzieć, jaki konkretnie punkt chcesz osiągnąć, jakie masz ku temu możliwości, a nad czym musisz jeszcze popracować.

Stworzenie strategii marki oraz jej pochodnej – strategii komunikacji marketingowej to fundament. Dzięki nim dokładnie określisz, jakie miejsce zajmiesz w głowach i sercach Twoich klientów, jakie relacje z nimi zbudujesz. To z kolei jest kluczem do ich zachowań rynkowych.

Po co spisywać strategię?

Często słyszę od właścicieli firm lub od zarządów, że strategię mają „w głowie”. I ich firmy funkcjonują tak z sukcesami przez wiele lat. Poza tym czasy mamy tak niestabilne, że kluczem jest elastyczność myślenia menedżerów, a nie sztywne trzymanie się papierków.

Rzeczywiście, kiedy w latach 2007-2012 pracowałam nad strategiami dla korporacji i dużych instytucji kultury, przygotowywaliśmy je na 5-10 lat. Dziś nie odważyłabym się już na całościowe objęcie tak długiego okresu. Z drugiej strony – jeśli masz wytyczoną i dobrze opisaną ścieżkę na kilka lat, to łatwiej jest przeformatować działalność w razie nieprzewidzianych okoliczności. Ewakuacja w czasie pożaru też jest łatwiejsza, kiedy dobrze znasz budynek, masz w pamięci widzianą setki razy mapkę, a drogi ewakuacyjne są dobrze oznaczone.

Zawsze zachęcam do spisania strategii właśnie po to, by mieć taką mapę z kamieniami milowymi. Nikt nie powiedział, że nie można ich modyfikować 😉 Strategia na piśmie porządkuje wiele rzeczy. Przede wszystkim – wymaga zatrzymania się i skupienia uwagi, na co zwykle nie ma czasu w bieżącej pracy. Stanowi potem trwały punkt odniesienia. Ułatwia wdrożenie nowych pracowników i chroni przed zawirowaniami w przypadku rotacji zespołu.

Nie obawiaj się – opasłe, wielostronicowe księgi odchodzą w przeszłość. Znam start-up, który całą swoją strategię zmieścił w jednej infografice. Treść dokumentu musi jednak być solidnie przemyślana, tak jak solidny powinien być fundament.

Jak przygotować się do zbudowania strategii marketingowej?

Przede wszystkim bądź ze sobą szczery. Od początku do końca. W przeciwnym wypadku żaden z kolejnych punktów nie będzie miał sensu.

  1. Zbierz wszystkie dane dotyczące swojej firmy. Jeśli jeszcze nie istnieje – dane dotyczące pomysłu biznesowego. Zastanów się nad zasobami, jakimi dysponujesz. Przeanalizuj rynek, zarówno konkurencję, jak i potencjalnych klientów.
  2. Nie ograniczaj swojej fantazji – gdyby ludzie nie marzyli o lataniu, nigdy nie skonstruowaliby samolotu 😉
  3. Bądź okrutny. Nie każdy pomysł stanie się biznesową trampoliną. Czasem trzeba go zaorać, żeby zasiać coś nowego. Przydarzało się to również największym graczom.
  4. Skup się na tym, co najważniejsze. Jednym z moich ulubionych narzędzi jest brzytwa Ockhama. Dzięki niej zostaje to, co najważniejsze w strategii marketingowej czy strategii komunikacji.
  5. Jeśli masz opory, by rozmawiać z kimkolwiek o Twoich pomysłach i wnioskach z dotychczasowych działań – przygotuj strategię sam. Jeśli potrzebujesz obiektywnego spojrzenia z zewnątrz, jeśli to Twoja pierwsza strategia – zaproś do pomocy doświadczonego stratega.

Jak napisać strategię marketingową?

Dobra strategia powinna łączyć wizję i marzenia z rzetelnymi badaniami i wnioskami. Powinna wskazywać cele strategiczne (ogólne) i operacyjne (szczegółowe). Powinna wreszcie udzielić odpowiedzi na kilka pytań.

Na poziomie ogólnym:

Natomiast na poziomie szczegółowym:

Te pytania stanowią dopiero punkt wyjścia do pracy nad strategią marki i strategią komunikacji marketingowej. Każde z nich można rozwinąć na setki sposobów, bo każda strategia powinna być inna. Dopasowana do Twoich potrzeb i możliwości.

Jak pracujemy nad strategią w Ogrodzie Komunikacji

Podstawą są zawsze warsztaty z klientem. Najchętniej w siedzibie klienta, bo atmosfera, jaka tam panuje, dostarcza wielu cennych informacji, na które właściciel/zarząd przestał już zwracać uwagę. Jeśli nie masz siedziby, zapraszam do Ogrodu 🙂 W trakcie warsztatów bazuję głównie na design thinking i paru metodach filozoficznych. Opracowałam także swoją autorską metodę – jak się pewnie domyślasz, powiązaną z naturą 😉

Warsztaty wnoszą świeżość do myślenia o Twojej firmie. Często ujawniają nieoczywiste rzeczy i ich wzajemny wpływ na siebie (który na co dzień może umykać). Pozwalają zauważyć to, co nieefektywne. Mam klientów, którzy decydują się tylko na warsztaty, a strategię spisują potem samodzielnie.

Mam strategię, ale…

Czasem po przygotowaniu z mniejszym lub większym wysiłkiem strategii okazuje się, że „nie działa”. Co poszło nie tak? Przeczytaj, jakich błędów unikać przy pisaniu i wdrażaniu strategii.


strategia marketingowa

Porozmawiajmy

Chcesz napisać strategię dla swojej firmy, ale nie wiesz, jak? Masz pomysł na strategię, ale wolisz go jeszcze skonsultować?